12 steg till att rita ett öga.

Obs. jag visar självklart bara hur jag själv ritar ögon, inte hur de SKA se ut.
1. rita en båge som är som en ojämn ledsen smilys mun. Jag brukar göra den bakre delen lite högre upp för att få en finare form på ögat, men det är upp till dig! 
2. Gör en båge under och se till så att den inte blir för böjd, utan lagomt- heldre rakare än böjt. Gör sedan en lite fjong i slutet så att det ser ut som en kork nästan.
3. börja med att sprida ut några få framsar på över och under linjen. Gör detta genom att trycka i början av draget och sedan släpp trycket medans du drar tills du släpper papperet, förståru?
4 & 5. Rita in fler fransar emellan dessa fransar, när du kännder dig ganska nöjd, lägg i några fransar som lutar lite mer neråt så alla inte går upp, det ser onaturligt ut.
 
6. Rita två bågar ner mot linjen,men inte ända ner. Detta är alltså själva ögat, du ska inte gå ända ner för det finns något som kallas vattenlinje och om man lämnar  ett mellanrum däremellan så ser det ut som den. Rita två fyrkanter också, som du ser på bilden. Gör också tre linjer precis vid yttre kanten av ögat.(korkn)
 
7,8 & 9 Jag valde att ta en blå penna, men man kan lika gärna ta...ja vilken somhellst. Nu ska du iallafall använda dig av exakt samma teknik som till fransarna till att dra från den yttre linjen inåt, gör SMÅ linjer. När du är klar med det så kan du löst fylla i lite på ytterkanden. Sen gör du EXAKT samma från inre linjen.(som du ritar till. OBS undvik fyrkanderna!)
 
10. Fyll i pupillen. 
 
11. Detaljer: dra en linje ovanför ögat som är under fransarna. Gör en minimal skuggning för att få ögat att stå ut lite genom att jättelöst  fylla i kanterna av ögat, se på bilden för att se undefär hur.
 
12. Jag brukar fylla i övre franslinjen för att få ögat att se lite mer avslappnat ut. 
 
 
KLAR!! jag ber om ursäkt för mina dåliga förklaringar men jag hoppas att ni kanske vill testa. Säg gärna hur det gick och om jag ska göra fler! 
 

Kommentarer
Postat av: wilma

Skitbra!! Fortsätt med fler guider :D

2013-02-01 @ 19:42:45
URL: http://weja.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0