Taizé, Frankrike (del 1)

Alla bilder är tagna från Jessica som ni hittar HÄR
 

Samma dag som vi vinkade hejdå till våra konfirmander vinkade jag hejdå till familjen 5 timmar senare. Jag gick från ett äventyr till ett annat. Jag tänkte att jag var pigg när jag väl kom på tåget men ja... som ni ser så slocknade jag ganska på en gång jag la mig ner. 
     Nattåget tog oss till Stockholm där vi tog ett plan som tog oss till Paris där vi tog tunnelbanan till något ställe jag glömt vad det heter(det är där vi  sitter på bilden under) och därifrån kom vi till Macon och därifrån tog vi bussen till Taizé! Det tog totalt ca24h att resa, men det var ändå spännande!  Man kanske var lite trött, men annars!

När vi kom in i Taizé området så möttes vi av dånande klockor som menade att det var aftonbön. Det var as coolt tycker jag att få komma ut och på en gång mötas av något som man inte alls var van vid. I taizé är det alltså bön tre gånger per dag. Det kan låta as lame, men det var as najs. Jag vet inte hur många människor det fanns i kyrkan, men riktigt jäkla mycket folk var det iallafall. När man sjöng låtarna som kom från alla olika världsdelar så var det magiskt. Jag satt bara och lyssnade första bönen och jag lovar det var mäktigt. 


Vi åkte dit 11 stycken och vi alla kände varann hyfsat från innan, det var jättekul att få uppleva det med folk man gillar men också med dem man aldrig förut träffat. Vi stötte bland annat på ett gäng från spanien och vi blev lek-kompisar, vilket lät konstigare än tänkt, men de var ashärliga! Vi träffade såklart massor av annat folk också. Det var ashärligt för att alla hade verkligen inställningen till att träffa nya människor där så det låg i naturen nästan att prata med alla. Det känns lite konstigt att man inte är så öppen här också för alla blev så mycket gladare utav det. 
 Del 2 kommer i morgon.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0